W osiemnastu kategoriach nominowanych będzie po pięciu artystów. Nominacje zostaną przyznane przez Gremium Lech Polish Hip-Hop Music Awards. Oto kategorie:
Najlepsza płyta wydana między styczniem a grudniem 2020 roku. Wybieramy zarówno spośród wydawnictw głównego nurtu, największych i najpopularniejszych artystów i artystek, jak i rynku niezależnego. Uwzględniamy twórczość solową i zespołową. Pod uwagę bierzemy tylko albumy długogrające, pomijamy reedycje, mixtape’y, epki oraz płyty instrumentalne.
Wybieramy najlepszą epkę wydaną w 2020 roku. Epki to płyty krótkogrające, zwyczajowo (choć było to związane z określonym, winylowym nośnikiem i obecnie nie jest regułą) nieprzekraczające 28 minut. Unieśmiertelniona przez chociażby Smarka i Grammatik "epka" pozostaje w rapie popularna, a my pragniemy podkreślić jej rolę.
Czas uhonorować znakomite utwory, które nie zawsze znajdowały się w centrum uwagi. W tym przypadku wybierzemy utwór, który nie był singlem promującym album, ale znalazł się na płycie lub był luźnym utworem opublikowanym na serwisach streamingowych.
Wybieramy najlepszy singiel, który przez artystę i wytwórnię został opublikowany jako odrębnie funkcjonująca całość. Singiel nie musi promować albumu (choć zazwyczaj tak bywa) ani ukazać się przed jego premierą.
Tutaj wybieramy najciekawsze i najlepsze współprace. Dopuszczamy do głosowania zarówno utwory nagrane w towarzystwie czysto rapowym, jak i z przedstawicielami innych gatunków muzycznych. Mogą to być zarówno single, jak i utwory, które znalazły się na albumach, były twórczością okazjonalną lub piosenkami związanymi z akcjami promocyjnymi konkretnej marki.
Wybieramy najlepszego rapera bądź raperkę roku 2020. Bez podziału na mainstream i underground, z uwzględnieniem twórczości własnej, gościnnych występów, koncertów i działalności medialnej.
W tej kategorii przez zespół rozumiemy także duety (również te w klasycznym dla hip-hopu składzie MC i producent) i jednorazowe projekty angażujące od dwóch osób wzwyż.
Wybieramy najlepszą wytwórnię 2020 roku. Doceniamy zdolność wypatrywania talentów, jakość wydanych albumów i wszystkie działania związane z promocją artystów i artystek.
Co znaczy twórca podziemny? Taki, który pracuje sam na siebie, działa - w kwestii warunków, nie efektów! - półprofesjonalnie, niezależnie, z dala od dużych koncernów wydawniczych, opłaconych kampanii promocyjnych i wysokobudżetowych teledysków.
Pojęcie mixtape’u ewoluowało, to nie musi być już wydana na kasecie, zmiksowana przez didżeja całość, bliżej tym wydawnictwom do nieoficjalnych albumów przygotowujących grunt pod właściwą płytę. Nie zamierzamy budować sztucznych granic, laureatem może zostać zarówno hiphopowy mixtape z nowym materiałem, jak i będący kompilacją istniejących wcześniej nagrań, również tych w których rapowy twórca flirtuje z pokrewnymi estetykami. Doceniamy wiele aspektów - od jakości muzycznej, przez pracę DJ-a, na ogólnej oprawie kończąc.
Selekcjonujemy spośród najlepszych, pierwszych oficjalnych wydawnictw rapera, raperki bądź zespołu. W tym wypadku bez znaczenia pozostaje, czy to epka, mixtape, czy longplay.
W odróżnieniu do debiutu, tym razem chcemy uhonorować nie oficjalny album, a nowego w branży artystę, artystkę lub zespół, którzy w 2020 roku dali poznać się publiczności pojedynczymi utworami, gościnnymi występami lub wydawnictwem undergroundowym. To często osoby z kontraktem bądź na jego progu, potencjał chwilę przed wybuchnięciem.
Czy w 2020 roku na rapowej scenie wiele się działo? Pomimo pandemii, owszem. Kreatywnością wykazywali się filmowcy, sztab marketingowy, organizatorzy koncertów, za zdumiewające rozmachem przedsięwzięcia brali się sami artyści. Należy wybrać wydarzenie, którego przedstawiciel będzie mógł zostać uhonorowany statuetką.
Nie ma hiphopu bez zarapowanych zwrotek? Ależ skąd. Tu radzimy sobie bez słów (choć uwzględniamy wydawnictwa, na których wokale występują incydentalnie bądź stanowią mniejszą część płyty). Część osób lubi określenie “abstract hip-hop”, inni skłaniają się ku “hiphopowi instrumentalnemu”, ale to najmniej hermetyczna z kategorii. Hip-hop bywa tu punktem wyjścia, metodą działania, a ukłony do jazzu czy muzyki elektronicznej są na porządku dziennym.
Wybieramy najlepszy/najciekawszy/najbardziej efektowny (niepotrzebne skreślić) teledysk roku. To może być one shot, nie uwzględniamy kosmetycznych animacji, mash-up i lyric videos.
Tutaj wybieramy najlepszego DJ-a roku. Doceniamy wiele aspektów - od pojedynczych skreczy i cutów po pełne albumy, ale tylko te, które wiążą się z działalnością fonograficzną - nie sugerujemy się umiejętnościami w zakresie rozkręcania wielogodzinnych imprez ani wynikami na turntablistycznych zawodach!
Rolą producenta bywa dyrygowanie zespołem, koordynowanie wielu elementów, ale czasem wystarczy dobra pętla bębnów i parę dźwięków. Nie chcemy rozróżniać w tej kategorii produkcji i beatmakingu. Laureatem może zostać producent który stoi za kompleksowym podejściem do muzyki lub hip-hopowy wszechogarniacz.
Goście w rapowych utworach nie zawsze grzecznie plasują się w cieniu gospodarzy, bywa, że nie wahają się wyjść przed nich. Uhonorujemy autora bądź autorkę najlepszej zwrotki (bądź refrenu, bo zaproszenia na refen są coraz częstsze), które pojawiły się w utworze innego wykonawcy.